U heeft een mooie website gemaakt, of misschien wel laten maken, teksten geschreven, foto’s gedigitaliseerd, kortom de etalage is klaar en de digitale winkel ingericht. En nu? Misschien heeft u er zelfs al een “kassa” ingezet, waar klanten hun bestellingen kunnen afrekenen. En vol verwachting bent u op veel bezoekers en klanten gaan wachten. Maar zo werkt dat in het normale zakenleven en ook op het internet niet.
Binnen een seconde is met een zoekmachine het hele web voor u afgezocht. Meestal teveel resultaten, maar wanneer u eens de hulpaanwijzingen van de zoekmachine leest, kunt u zien dat u heel nauwkeurig kunt zoeken. Zoekmachine marketing is een voorbeeld van pullmarketing. De potentiële klant gaat uit zichzelf op zoek naar uw product of dienst.
1. Bedenk zoekwoorden die voor uw organisatie interessant zijn.
Hoe komt u tot de juiste sleutelwoorden:
– Brainstorm; welke zoekwoorden zullen uw klanten/bezoekers gebruiken.
– Onderzoek uw huidige communicatie-uitingen op zoekwoorden.
– Wat voor woorden en termen gebruiken klanten die u spreekt.
– Gebruik de gratis tool van Google, de Google KeywordTool.
En onderzoek met deze tool of er wel met uw zoekwoord wordt gezocht.
– Vraag uw klanten hoe ze uw producten/diensten op het internet zoeken.
2. Maak een uitgebreide titel, en verwerk ook hierin een zoekwoord.
Het toepassen van de title-tag:
– Bestaat uit drie tot tien woorden en tussen de 30 en 80 tekens.
– Zet uw belangrijkste zoekwoord van die pagina vooraan.
– Zet uw bedrijfsnaam in combinatie met uw plaatsnaam achteraan in de titel.
3. Maak gebruik van H1 en H2 kopjes.
Het toepassen van H-Koppen:
– Met behulp van CSS kunt u de opmaak van de H-koppen aanpassen.
– Vermeld in de H-koppen uw belangrijkste zoekwoorden.
– Zet dit zoekwoord vooraan in de H-kop.
– Maak gebruik van call to actions op elke pagina.
Uw bezoeker is altijd op zoek naar een contactmogelijkheid.
– Zorg voor een bevestiging van de zoekvraag. Bijvoorbeeld wanneer het zoekwoord ‘praktische zoekmachine marketing training’ is: U bent op zoek naar een praktische training zoekmachine marketing?
4. Laat uw zoekwoorden met regelmaat terugkomen in de content.
Het toepassen van zoekwoorden in uw tekst:
– Schrijf aan minimaal 150-200 woorden op een pagina.
– Optimaliseer een pagina op één enkel zoekwoord.
– Herhaal het zoekwoord op deze pagina 3 – 5% van de totale tekst.
– Zet al uw teksten tussen de paragraaf-tag HTML code.
5. Geef uw images een alt-tag (alternatieve tekst) mee.
Het toepassen van alt-tags:
– Laat in deze alt-tags uw zoekwoorden terugkomen.
– Geef een uitgebreide beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is.
6. Maak gebruik van lijsten.
Het toepassen van lijsten:
– Woorden in lijsten scoren bij zoekmachines.
(zoek)woorden in lijsten worden als belangrijk gezien door zoekmachines.
– Verwerk opsommingen van bijvoorbeeld uw producten en diensten.
7. Maak gebruik van beschrijvende hyperlinks.
Het toepassen van hyperlinks:
Zet tussen de tags productnamen of zoekwoorden.
Voorbeeld van hoe niet hoort:
Klik hier
Download handleiding
Beter is:
Meer informatie over zoekmachinemarketing
Download onze handleiding zoekmachinemarketing
Op deze manier is in de hyperlink belangrijke zoekwoorden verwerkt.
8. Producten/zoekwoorden vetgedrukt.
Het toepassen van vetgedrukte woorden:
– Zoekmachines achten woorden die vet gedrukt zijn als belangrijk.
– Net als zoekmachines vinden ook de bezoekers van uw website vetgedrukte woorden belangrijk. Het is namelijk niet voor niets dat u er extra aandacht aan heeft gegeven. Zoekmachines en uw bezoekers geven ook extra aandacht aan deze (zoek)woorden.
– Het maakt niet uit of u de code of gebruikt.
– Website bezoekers lezen de teksten op uw website niet, maar scannen deze snel.
Het is daarom belangrijk dat u sprekende en relevante kop-teksten gebruikt.
9. Maak gebruik van externe CSS en JavaScripts.
Het tussen van externe CSS en JavaScripts:
– U verliest geen ruimte aan deze code.
– Uw pagina’s worden lichter om te laden.
– De opmaak hoeft u maar op één plek te veranderen.
– De robot van de zoekmachine moet de structuur goed kunnen inlezen.
– Een intern .js of .css bestand zou voor de zoekrobot een struikelblok kunnen zijn.
10. Wissel links uit met andere websites waarvan de populariteit hoog ligt. Het uitwisselen van links met relevante websites en startpagina’s (Linkbuilding):
– Meld uw website aan bij relevante startpagina’s, DMOZ en directory’s.
– Plaats een link (zoekwoord) naar uw website in uw reactie op forums.
– Meld uw website gratis aan bij Google Maps om regionaal gevonden te worden.
– Maak gebruik van leesbare fonts als Verdana, Tahoma of Arial.
– De website moet leesbaar zijn in resoluties vanaf 1024×768 pixels, en op alle platforms en in alle belangrijke browsers als Internet Explorer, Firefox, Opera etc..
– Voor bezoekers is het belangrijk dat ze uw contactinformatie snel kunnen vinden. Uit onderzoek is gebleken dat een website bezoeker uw contactinformatie als laatste menu-item zullen aantreffen. Maak dus als laatste menu-items ‘Contact’. Daarnaast is het ook altijd goed om ergens op een prominente plek uw telefoonnummer te presenteren. Wanneer uw bezoekers dan contact met u willen opnemen hoeven ze niet eerst te navigeren door het menu.
Zorg voor een snelle downloadtijd van uw pagina’s.
U kunt uw downloadtijd optimaliseren door:
– Matig gebruik van animaties (bijvoorbeeld Flash en JavaScript menu’s)
– Kleine foto’s [thumbnails] die vervolgens te vergroten zijn.
– Foto’s optimaliseren voor het Internet.
– Hergebruik scripts.
– Pagina bestandsgrootte onder de 50 kB houden.
Bovenstaande is een summier overzicht van wat zoekmachine marketing is. Bent u nieuwsgierig geworden naar wat zoekmachine marketing voor uw organisatie of vereniging kan betekenen? Wilt u bovenstaande tips in de praktijk toepassen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.