Headline én de LinkedIn Samenvatting zijn hiervoor de meest geschikte plaatsen. Recruiters gebruiken steeds meer Social Media zoals LinkedIn voor werving. Hoe maak je je LinkedIn Profiel recruitervriendelijk? Het is belangrijk om zo concreet mogelijk te zijn. Laat niet slechts weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan maar wees specifiek. Laat weten wat voor soort werk je zoekt, voor hoeveel uren in de week en in welke regio. Denk daarbij ook aan het gebruik van zoekwoorden waarop je gevonden zou willen worden.
Daarnaast kun je je LinkedIn account type wijzigen in Job Seeker voor een klein bedrag per maand. Dit maakt je zichtbaarder voor recruiters, die hier specifiek op kunnen zoeken. Je kunt in dit account type een icoontje naast je naam plaatsen, die aangeeft dat je op zoek bent.
Belangrijk is dat je contactinformatie eenvoudig te vinden. Neem aan dat als je een baan wil dat je graag wil dat er contact wordt opgenomen. Vermeld dan ook je telefoonnummer en je e-mailadres op belangrijke plaatsen op je LinkedIn profiel (onderdeel contactgegevens én in de samenvatting). Zo is namelijk het onderdeel contactinformatie alleen zichtbaar voor je direct contacten. Je LinkedIn samenvatting kun je voor iedereen openbaar maken. Belangrijk is een persoonlijk e-mailadres te noemen met een zakelijk tintje. Dus niet bloempje35@hotmail.com, maar iets met je voor,- of achternaam.
Als je beschikbaar bent zou ik in de samenvatting beginnen met Beschikbaar als… Begin met een pakkende zin wat jouw toegevoegde waarde is voor een bedrijf. Een veel gemaakte fout is dat LinkedIn gebruikers geen focus aanbrengen in hun LinkedIn profiel. Pas als je weet wat je zoekt, kun je LinkedIn doelgericht inzetten. Je moet dus helder en gedetailleerd beschrijven wie jij bent als professional en hoe jouw ideale functie en werkomgeving eruit zien.
Succes met vinden!
Arjan Vos
iVendo Marketing