De vorige keer heb ik het gehad over een krachtige LinkedIn uitnodiging. Dat twee zaken ontzettend belangrijk zijn: interactie en betrokkenheid. Mijn advies is dan ook om in je LinkedIn uitnodiging vragen te stellen. Door vragen te stellen start je de interactie. Hoe onderhoud je nu je contacten op Social Media en wat staat er in je Twitter BIO? Dat en meer in dit blogartikel.
Door vragen te stellen ben je begonnen aan het elkaar beter leren kennen. Dit is belangrijk. Misschien heb je het volgende Engels rijtje wel eens gehoord: To know, to like and to trust. Elkaar leren kennen/ontmoeten, elkaar een beetje leuk vinden/de klik en vertrouwen in elkaar hebben dat je elkaar een stap verder kunt helpen. Dit is een vaste volgorde want je kunt niet iemand leuk vinden die je niet kent. Het is dus belangrijk om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. Dat kan al beginnen (of als opvolging) door elkaar te volgen op Social Media, maar belangrijker nog elkaar in het echt te ontmoeten.
De afgelopen week heb ik een Social Media training gegeven aan dertig stage coördinatoren van scholen in Noord Nederland. Allen verantwoordelijk voor het verzorgen van stageplaatsen en plaatsen van leerlingen. Maar bijna geen enkele deelnemer maakte actief gebruik van Social Media. In het bijzonder is LinkedIn hiervoor de meest geschikte Social Media platform. Ik vroeg aan de deelnemers hoe ze aan stageplaatsen kwamen. Het antwoord was bedrijven bezoeken. Een prima methode. Op de vraag hoe ze het contact vervolgens onderhielden met deze bedrijven bleef het stil. Een enkeling belde nog wel eens met betreffende bedrijf, maar de rest deed niets. Pas op het moment dat er weer stageplekken nodig waren, namen ze weer contact op.
Mijn tip is dan ook om deze personen toe te voegen aan je LinkedIn netwerk, om zo van elkaar op de hoogte te blijven. Door deze personen te volgen en actief mee te communiceren (betrokkenheid en interactie) blijf je op de hoogte van wat zich afspeelt in een bepaald bedrijf. Op het moment dat je als stage coördinator op zoek bent naar stage bedrijven kun je de vraag uitzetten in je LinkedIn netwerk en kan diegene de moeite nemen om je bericht door te zetten naar zijn of haar netwerk (dit wordt veelal ervaren als zijnde aanbeveling). Je moet weten soort zoekt soort en de ene supermarktmanager kent de andere supermarktmanager.
Dit voorbeeld geldt niet alleen voor stage coördinatoren maar voor iedereen die opdracht haalt uit zijn of haar netwerk. Contact onderhouden en actie ondernemen is belangrijk.
TIP! Neem een klant in gedachten. En bel deze persoon nu op en vraag hoe het gaat en of je hem of haar nog ergens mee kan helpen? Of er wellicht vragen spelen? We zeggen wel eens: Waar de klant aan dacht = aandacht!
Je Twitter BIO is naast je foto het eerste wat anderen van je Twitter profiel zien. Op basis van deze tekst (locatie en onderbewust toch ook de foto) wordt een keuze gemaakt of anderen je gaan volgen. In je Twitter BIO heb je maar een aantal karakters om je boodschap te communiceren. Vaak zie ik daar staan: moeder/ vader, 2/3 kinderen, VDD/CDA/PVDA, culinair, sportief ect.. Zakelijk gezien niet de sterkste tekst.
Wat zet je daar nu wel neer? Wat anderen van jou mogen verwachten. Wat kan ik verwachten als ik jou op Twitter ga volgen? Waar kun jij mij mee helpen? Mensen hebben allemaal problemen dan wel behoeften. En we zijn op zoek naar oplossingen om ons van ons probleem af te helpen dan wel in onze behoefte te voorzien.
Ik help [doelgroep] met [probleem/behoefte] om [resultaat] te bereiken.
Om een sterke Twitter BIO te schrijven moet je dus in een één of twee zinnen laten weten waar jij iemand mee kan helpen. Wij hanteren hiervoor vaak het volgende format: Ik help [doelgroep] met [probleem/behoefte] om [resultaat] te bereiken. Deze zin werkt ook uitstekend tijdens netwerkbijeenkomsten of voorstelrondes. Op een netwerkbijeenkomst en tijdens voorstelrondes wordt ons vaak gevraagd wat we DOEN en vervolgens vertellen we vaak wat we ZIJN.
Stel je het volgende maar eens voor: Je bent op een netwerkbijeenkomst en je vraagt iemand wat zij doet en de ander verteld je vervolgens dat zij yogalerares is. De meeste mensen gaan dan direct na of zij zo iemand nodig zijn op dat moment. Als dat niet zo is, is vaak het gesprek snel voorbij. Maar wat nou als die ander het volgende had gezegd: Ik help zwangere vrouwen bij een bevalling zonder pijn. Ondanks dat je waarschijnlijk op dat moment zelf niet zwanger bent, had je waarschijnlijk gevraagd HOE ze dat doet. Op dat moment is het gesprek op gang en wordt je nieuwsgierig. Deze Ik-Help boodschap is prima om je zelf voor te stellen en te laten weten wat je doet en past ook uitstekend in je Twitter BIO én in je LinkedIn samenvatting.
Naast dat we op zoek zijn naar mensen die ons kunnen helpen komen we zakelijk gezien ook altijd graag in contact met beslissers. Als dit in jouw werkomgeving ook van belang is, kun je in je Twitter BIO ook een functie plaatsen.
Succes met toepassen!
Fijne dag.
Arjan Vos
iVendo Marketing
Laat je marketing effectief zijn!
Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.