Veel commerciële websites lukt het onvoldoende om van online bezoekers klanten te maken. We noemen dit online conversie. Wat zijn nu tips om uw websiteteksten effectiever te laten zijn? Als schrijver voor het internet is je verhouding met lezers anders dan bij andere media. Waar moet je op letten? Welke stijl gebruik je en welke dingen worden vaak over het hoofd gezien?
Waar ligt uw bezoeker nu wakker van? Door zijn of haar probleem/behoefte te benoemen herkent de bezoeker zich in de tekst en denkt ‘ja, hier heb ik inderdaad last van’. Op het moment dat uw bezoeker zich herkent in de tekst wordt deze bezoeker aangezet om verder te lezen. Het is hierbij belangrijk om de (zoek)woorden te gebruiken waar uw bezoeker mee heeft gezocht. Heeft uw bezoeker gezocht naar een ’training’, gebruik dan niet het woord ‘workshop’. Is uw bezoeker op zoek naar een ‘wasmachine’, gebruik dan niet het woord ‘wasautomaat’, maar spreek de taal van je bezoeker.
Wanneer je een paar essentiële oorzaken van het probleem beschrijft bouwt u naast herkenning ook aan begrip. Het is belangrijk dat een bezoeker JA blijft knikken tijdens het lezen van een commerciële tekst. Wij noemen dit ook wel ja-knikkende teksten.
Geef uitleg hoe uw bezoeker van zijn probleem af kan komen. Vertel waar ze het vandaan kunnen halen en hoe u ze kunt helpen (met welke middel/welke methode)? Dit is de eerste introductie naar de oplossing die u heeft en de eerste introductie naar de gewenste actie van de tekst.
Benoem uw product/dienst omschrijving. Hier heeft u de gelegenheid om uw (unieke) oplossing voor het probleem van uw bezoeker te vertellen. Noem een aantal voordelen (USP – Unique Selling Points). Werk deze vervolgens ook uit. Een uniek verkooppunt kan bijvoorbeeld zijn dat u al meer dan 20 jaar ervaring heeft. Maar waaruit blijkt deze ervaring? En wat kan uw bezoeker vandaag de dag met uw 20 jaar ervaring? Wat heeft de ander eraan?
Vertel de bezoeker wat hij of zij moet DOEN, na het lezen van de tekst, om met u in contact te komen? Verwacht niet van uw bezoekers dat deze op zoek gaat in het menu naar CONTACT. Vertel wat uw bezoeker moet doen op de plek waar hij of zij is met zijn of haar aandacht. Dus onderaan de tekst. Is het u bellen? Vermeld daar uw telefoonnummer. Is het u een e-mailbericht sturen? Vermeld daar dan uw e-mailadres (bij voorkeur een formulier). Is het direct iets bestellen uit uw WEBSHOP? Vermeld de meest verkochte producten rondom het betreffende probleem op die plek, dus onderaan de tekst. Wat is de GEWENSTE ACTIE? Wat zou u het liefst willen dat bezoekers na het lezen van de tekst gaan DOEN? Een website is niet gericht op lezen, maar op DOEN!
Praktisch aan de slag?
Wilt u bovenstaande tips eens praktisch samen met onze experts gaan toepassen op uw eigen webteksten? Schrijf u dan in voor de praktische training ‘Schrijven van effectief vindbare webteksten‘ en leer in 3 uur betere webteksten te schrijven. Gericht op vindbaarheid en de gewenste actie.
Heeft u zelf nog TIPS om webteksten op de website effectiever en beter vindbaar te laten zijn? Plaats dan uw reactie hieronder. Alvast bedankt voor uw bijdrage.