blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 4 minuten

Ondanks dat het al langere tijd mogelijk is voor bedrijven om gebruik te maken van zogeheten Google Posts, zijn er maar heel weinig bedrijven die het daadwerkelijk inzetten voor een optimale zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google. Met Google Posts kun je namelijk (nieuws)berichten, aanbiedingen, evenementen en producten DIRECT ZICHTBAAR maken binnen je ‘Google Mijn Bedrijf’-pagina en dus binnen de zoekresultaten van Google!

Wat is Google Mijn Bedrijf? In kort…

Google Mijn Bedrijf vergroot de klantbetrokkenheid op Google!

Google Mijn Bedrijf is een gratis service van Google waarmee je invloed kunt uitoefenen op de online zichtbaarheid van jouw bedrijf binnen Google Zoeken (Google Search) en Google Maps. Een groot voordeel van een goed en volledig bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf is dat je beter én makkelijker bereikbaar bent voor je klanten. Klanten hoeven voor het vinden van bijvoorbeeld jouw telefoonnummer en/of openingstijden niet eerst jouw website of webshop te bezoeken en door te spitten. Deze (bedrijfs)gegevens zijn namelijk direct zichtbaar in de zoekresultaten.

Binnen Google Mijn Bedrijf deel je relevante (bedrijfs)informatie, zoals je adresgegevens, je telefoonnummer, je website-URL en je openingstijden. Daarnaast kan men direct de route naar jouw bedrijf bekijken via Google Maps en kun je Google Reviews (aanbevelingen) ontvangen van klanten en hier ook op reageren. Ook kun je foto’s van je bedrijf, je producten en je diensten toevoegen aan je ‘Google Mijn Bedrijf’-profiel om te laten zien wat je bedrijf doet en/of maakt. Bedrijven met foto’s in hun bedrijfsprofiel ontvangen meer verzoeken voor een route op Google Maps en meer klikken naar hun website/webshop dan bedrijven zonder foto’s. Geef met foto’s een goede (eerste) indruk!

google-mijn-bedrijf

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf account?

Heb je nog geen ‘Google Mijn Bedrijf’-account? Of weet je dat niet zeker? Dat kun je controleren door op je bedrijfsnaam te zoeken binnen Google. Zie je dan rechts van het scherm een vergelijkbaar overzicht zoals de afbeelding hierboven… dan heb je een ‘Google Mijn Bedrijf’-account. Zie je geen vergelijkbaar overzicht zoals de afbeelding hierboven.. dan kun je binnen een paar eenvoudige stappen een ‘Google Mijn Bedrijf’-account aanmaken. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.

Goed dan nu… Google Posts! Directe zichtbaarheid…!

Google Posts zijn een soort mini blogartikelen die je als een ‘Google Mijn Bedrijf’-beheerder kan maken en koppelt aan een bedrijfspagina. Je kunt het vergelijken met een blog(artikel) op je eigen website. Met Google Posts kun je content publiceren over actuele nieuwsitems en/of aanverwante artikelen over jouw dienstverlening en producten. Door Google Posts te gebruiken kun je via je bedrijfsprofiel op Google Zoeken (Google Search) en Maps in contact komen met bestaande en potentiële klanten. Je kunt berichten, aankondigingen, aanbiedingen, informatie over nieuwe of populaire producten en over evenementen maken. Google Posts geven je niet alleen de mogelijkheid om potentiële klanten door te sturen naar je website of webshop ze zorgen er ook voor dat je extra ruimte inneemt – en daarmee dus meer opvalt – naast de zoekresultaten.

Een gepubliceerde Google Post blijft 7 dagen zichtbaar.!

Typen Google Posts

Elk type Google Post geeft je doelgroep specifieke informatie en geeft je de mogelijkheid een ACTIEKNOP aan je Google Post toe te voegen.

  • NIEUW: Deze post-type biedt algemene informatie over je bedrijf en kan een link zijn naar een webpagina van je website. Je kunt een foto/video, een beschrijving en een actieknop toevoegen.
    Voorbeeld: Een restaurant kan bijvoorbeeld een Google Post maken om een nieuw gerecht te promoten.
  • EVENEMENT: Met deze post-type promoot je een evenement van je bedrijf. Posts over evenementen vereisen een titel, een begin- en einddatum en een begin- en eindtijd. Deze posts kunnen ook een foto, video, beschrijving en een actieknop bevatten.
    Voorbeeld: Een sportschool kan bijvoorbeeld een open dag aankondigen.
  • AANBIEDING: Met deze post-type informeer je bezoekers over promotie-acties of aanbiedingen van je bedrijf. Posts over aanbiedingen vereisen een titel, een begin- en einddatum en een begin- en eindtijd. De actieknop ‘Aanbieding bekijken’ wordt automatisch toegevoegd aan de post. Je kunt ook een foto of video, beschrijving, kortingscode, link en algemene voorwaarden toevoegen.
    Voorbeeld: Een webshop met Italiaanse overhemden kan bijvoorbeeld gedurende een week 30% korting op het gehele assortiment bieden.
  • PRODUCT: Met deze post-type kun je producten tonen die worden weergegeven op het tabblad ‘Product’.

Hoe maak je een Google Post aan?

Het is vrij eenvoudig om een Google Post aan te maken:

  1. Log in op je ‘Google Mijn Bedrijf’-pagina.
  2. Kies vervolgens ‘Posts’.google-mijn-bedrijf-google-posts-02
  3. In de pop-up dat in beeld verschijnt kies je wat voor soort Google Post je wilt maken. Om een Google Post te maken voeg je een afbeelding toe en vervolgens een stukje tekst. Interessant is het toevoegen van een knop, een zogeheten Call-To-Action (CTA). Hiervoor heb je de volgende keuzes: Boeken, Online bestellen, Kopen, Meer informatie, Registreren, Nu bellen, Aanbieding bekijken. Wij kiezen zelf vaak voor ‘meer informatie’ en voeren hier de URL in naar de desbetreffende pagina op onze website zodat dit verkeer genereert naar onze website waar ons compleet aanbod aan producten en diensten staat.

    google-mijn-bedrijf-google-posts-01

  4. Vullen… Publiceren…. Klaar! En over 7 dagen.. weer een nieuwe Google Post maken?

Voorbeeld Google Post – NIEUW

google-mijn-bedrijf-google-posts-003

Voorbeeld Google Post – AANBIEDING

google-mijn-bedrijf-google-posts-04

Succes!

Vragen? Stuur ons gerust een bericht.

Fijne dag.

Arjan Vos

 

arjan-vos-ivendo-marketing-groningen-2020

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Comments are closed.