Eén van de meest gestelde vragen over zakelijk Facebook gebruik is: Hoe krijg ik meer Facebook fans voor mijn Facebook pagina? Dat is nog een stuk lastiger dan het lijkt maar met deze tips bereik je zeker meer mensen.
Volgens mij zijn er 2 verschillende manieren om meer Facebook fans te krijgen:
1. Fans kopen
2. Natuurlijke groei
Zelf ben ik voorstander om fans op een natuurlijke manier te krijgen. Vanzelf laten groeien door het geven van goede tips, artikelen en informatie. Je moet jezelf ook afvragen waarom je meer Facebook fans wilt? Wil je gewoon meer omdat het aantal fans dan interessant lijkt? Of wil je meer om je doelgroep beter te leren kennen en met je doelgroep in gesprek te komen (en te blijven)?
Als je gaat voor dat laatste heb ik een aantal goede tips voor je die ervoor zorgen dat je meer Facebook fans gaat aantrekken. Het is belangrijk te onthouden dat betrokkenheid en interactie de succesfactoren zijn op Social Media.
Zorg er dus voor dat je (inter)actief bent op Facebook!
1. Zorg voor waardevolle inhoud op je Facebook pagina
Het belangrijkste op je Facebook pagina is dat je waardevolle inhoud hebt. Vraag je je daarbij het volgende af: ‘wat wil ik mijn doelgroep vertellen’ en ‘wat wil mijn doelgroep lezen‘. De inhoud van je Facebook pagina sluit aan bij de behoefte van je doelgroep. Sta hier eens even bij stil. En vraag je af ‘wat wil mijn doelgroep graag lezen’. Tips, technieken, inzichten, informatie, aanbiedingen etc.
Gebruik ook de juiste zoekwoorden in de titel van je Facebook pagina én in de updates. Zo verschijnen je Facebook pagina en Facebook updates ook regelmatig in de resultaten van de zoekmachines als Google.
Laat weten wat een Facebook fan kan verwachten. Hiervoor heb je op je Facebook fanpage een onderdeel genaamd ‘info’. Mijn tip is hier niet zozeer vertellen wie jij bent, maar wat fans kunnen verwachten van je Facebook fanpage. Vermeld daarbij ook de URL naar je website/webshop, want immers vind daar een daadwerkelijke aankoop plaats.
2. Vrienden en bekenden uitnodigen
De optie om vrienden uit te nodigen wordt vaak te vroeg gebruikt. De Facebook pagina wordt gestart, bijna alles is ingevuld, maar er is verder nog geen actie op de pagina, en dan worden de Facebook vrienden uitgenodigd. Op basis waarvan zullen ze je Facebook pagina leuk vinden? Er is bijna nog geen enkele inhoud.
Het is belangrijk dat je Facebook pagina er visueel goed uit ziet, met een mooie banner en een passende foto. Zorg voor waardevolle updates (tips, technieken, waardevolle artikelen) en afbeeldingen, mogelijk zelfs een video op je Facebook pagina. Als er enige vorm van inhoud staat wat de rode draad is wat toekomstige fans kan verwachten gebruik je de optie om vrienden uit te nodigen.
3. Updates via andere Social Media verspreiden
Als je een update plaatst op je Facebook pagina die nergens anders staat, verspreid dit bericht dan eens via Twitter, LinkedIn en/of Google+. Zeker als je doelgroep ook actief is op deze netwerken. De link naar de specifieke status update staat achter de datum.
Bijvoorbeeld deze vraag op onze Facebook pagina waarin wij je vragen op welke Social Media platform jij het meest actief bent. Deze vraag kun je ook (via de link achter de datum) verspreiden in andere sociale netwerken. Zo trek je nieuwe mensen naar je Facebook pagina. Als de inhoud op je Facebook pagina interessant en waardevol is worden ze wellicht een Facebook fan.
Hoe verkrijg je deze link? Door met je rechtermuisknop op de datum te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘koppelingslocatie kopiëren’ (Firefox) of ‘snelkoppeling kopiëren’ (Internet Explorer).
4. Je Facebook pagina vermelden in de e-mailhandtekening
In ieder e-mail programma heb je de mogelijkheid een e-mailhandtekening te plaatsen. Standaard onder iedere e-mail die je verstuurd komen je dan contactgegevens te staan. Bij deze contactgegevens zet je ook de link naar je Facebook pagina.
5. Facebook Like Box op je website / webshop
Facebook biedt verschillende tools om Facebook te integreren op je website of je webshop. Eén van de mooiste oplossingen die wij zelf ook gebruiken is de Facebook Like Box. Bezoekers van je site kunnen vanaf je site je Facebook fanpage leuk vinden, wat zorgt voor meer Facebook fans. Daarnaast ziet de bezoeker van je site ook andere fans van de pagina. Als ze zelf zijn ingelogd in Facebook, zien ze onder andere fans die ook in hun eigen netwerk zitten. Dit zorgt voor een zogeheten sociale bevestiging.
6. Foto’s taggen
Je maakt foto’s van je fans of doelgroep bijvoorbeeld tijdens een evenement (zoals het iVendo Marketing Seminar). Dan voeg je deze foto’s toe aan je Facebook fanpage en vraagt mensen om (zichzelf) te taggen. Mensen gaan dan zichzelf én andere taggen. Zo verspreid de foto zich over verschillende Facebook pagina’s en jouw Facebook Fanpage wordt meer bekeken. Daar komen vanzelf meer Facebook Fans uit.
7. Kansen voor meer Facebook fans op je bedankpagina
Op je website verkoop je mogelijk producten via een webshop of diensten via een inschrijfformulier. Als iemand daar wat koopt landen ze meestal aan het einde van het koopproces op een bedankpagina. Op deze pagina kun je mensen oproepen om fan van je Facebook pagina te worden. Mensen zijn namelijk blij met de beslissing die ze hebben genomen. Ze hebben iets gekocht wat ze verder gaat helpen. Een klik op een ‘Vind ik leuk’ knop is dan nog maar een kleine stap. Resultaat: meer Facebook fans.
Dit geldt overigens ook voor de pagina waar je webbezoekers op laat landen wanneer ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Doe ook op deze pagina een oproep om fan van je bedrijf te worden op Facebook.
Onthoud dat de inhoud van je Facebook fanpagina er voor zorgt dat het grootste deel van de mensen fan worden en fan blijven. Wees daarom actief en betrokken op Facebook.
+ Publiceer regelmatig nieuwe inhoudelijk waardevolle updates.
+ Zorg voor exclusieve updates, die nergens anders te vinden zijn.
+ Stel vragen en reageer op vragen van fans
+ Zet je fans in het zonnetje
Heb je vragen over zakelijk gebruik van Facebook?
Neem dan gerust contact met ons op.
Fijne dag.
Arjan Vos