ContactForm 7 is de meest gebruikte gratis plug-in van WordPress om formulieren mee te maken. Een formulier maken met ContactForm7 is slechts een kwestie van enkele minuten. Qua opmaak heeft ContactForm7 niet veel mogelijkheden.
Nu is met enige kennis van CSS alles qua uiterlijk aan te passen, maar standaard zijn er niet veel mogelijkheden aanwezig. Zo is ook de standaard melding dat een bericht met succes werd verstuurd een doorn in het oog. Nu kun je twee dingen doen. Deze melding inhoudelijk goed schrijven en qua uiterlijk mooi opmaken, passend bij je huisstijl. Of je maakt voor ContactForm7 een aparte bedankpagina met alle bijkomende voordelen.
De afhandeling van een succesvol verstuurd bericht is in mijn ogen een beetje karig en sluit vaak niet aan bij de huisstijl van de website. Ook wanneer Google Analytics wordt ingezet om doelen meetbaar te maken is de standaard ‘Uw bericht werd succesvol verstuurd’ niet genoeg. Voor Google Analytics is het handig dat een doel een fysiek andere pagina is met een eigen URL. Maar naast de meting in Google Analytics vind ik persoonlijk gebruikersvriendelijkheid minstens zo belangrijk. Ik vind dat een site staat of valt als het gaat om gebruikersvriendelijkheid. Een het standaard bericht is niet gebruikersvriendelijk.
We hebben het over de volgende melding:
Duidelijk, maar daar is ook alles mee gezegd. Karig in mijn optiek en je laat kansen liggen. Overigens kun je deze tekst en andere (fout) meldingsteksten wijzigen per formulier bij het kopje ‘Berichten’ als je een formulier aanmaakt of bewerkt.
Het is binnen ContactForm7 mogelijk een bedankpagina te tonen nadat een formulier met succes is verzonden. Op deze pagina kun je met meer woorden dan enkel ‘uw bericht werd succesvol verzonden’ laten weten dat alles goed is gegaan. Maar naast dit bericht kun je meer op deze pagina doen. Wanneer bezoekers van je website een formulier hebben ingevuld, gaan ze twijfelen of deze wel goed is aangekomen en of alles wat ze hebben laten weten wel klopt. Dit is vooral het geval bij een formulier waar bezoekers (veel) tekst hebben getypt in het opmerkingen veld. Veel bezoekers stellen het zeer op prijs een kopie te ontvangen van hun zojuist verstuurde bericht (lees mijn blog: CC kopie sturen ContactForm7). Zo kun je bijvoorbeeld een beknopt overzicht geven van het verstuurde bericht of laten weten dat er een kopie verstuurd is naar het opgegeven e-mailadres. Ook kun je op deze bedankpagina laten weten dat wanneer ze vragen hebben ze altijd contact met je kunnen opnemen. Maak dan geen verwijzing naar je contactpagina maar vermeld op deze pagina je contactgegevens.
Eén van de twijfels die veel invullers van je formulieren hebben is of het wel bij jou is aangekomen. Vooral wanneer je niet na een dag reageert. Mijn tip is dan ook om de bedankpagina te laten weten wat ze mogen verwachten van jou. Binnen welke tijd ga je reageren en hoe? Vaak vullen ze zowel een telefoonnummer in én een e-mailadres. Waar kunnen ze een reactie van jou op ontvangen?
Naast bovenstaande tips m.b.t. de bedankpagina kun je op deze pagina nog meer doen. Zo kun je bijvoorbeeld bezoekers oproepen je Facebook pagina te liken, of een aantal van je geschreven blogartikelen te lezen. Of als je een webshop hebt en bezoekers hebben je een vraag gesteld, laat dan
naast bovenstaande informatie nog een aantal (in de aanbiedingen) producten zien. Kansen genoeg om met je bezoekers in contact te komen én te blijven.
Hoe stel je een aparte bedankpagina in voor ContactForm7?
Ik denk dat het je nu wel duidelijk is dat een aparte bedankpagina voor ContactForm7 een goed idee is. Hoe stel je deze in?
on_sent_ok: "location = '/bedankt/';"
Waarbij /bedankt/ de paginatitel (slug) is van de bedankpagina
Wanneer er géén bedankpagina wordt getoond probeer dan eens de volgende code:
on_sent_ok: "location.replace('/bedankt/');"
en vul deze eventueel aan met de complete URL.
Sommige thema’s ondersteunen bovenstaande shortcode niet.
Succes met toepassen van een aparte bedankpagina voor ContactForm7.
Fijne dag.
Arjan Vos
iVendo Marketing
laat je marketing effectief zijn
Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.
1 Comment
Gelukt, leuk, dank je wel!