Voorbeeld: Mijn website is tassen.nl. Via deze site verkoop ik verschillende soorten tassen zoals draagtassen, sporttassen en boodschappentassen. Is het nu verstandig om de domeinnamen als sporttassen.nl en boodschappentassen.nl te kopen en deze door te verwijzen naar mijn website tassen.nl? Ik heb namelijk ergens gelezen dat het zoekwoord – waarmee klanten zoeken naar mijn producten – in de domeinnaam er voor zorgt dat ik bovenaan kom te staan in zoekmachines als Google.
Exact Match Domains. Dit zijn domeinnamen met een exacte overeenkomst met het opgegeven zoekwoord. Denk aan onlinemarketing.nl voor het zoekwoord ‘online marketing’ of zelfs tekstschrijvergroningen.nl voor het zoekwoord ‘tekstschrijver groningen’. Zijn dergelijke domeinnamen goed voor de vindbaarheid in zoekmachines als Google op deze zoekwoorden? Wanneer je alleen een domeinnaam registreert – en deze bijvoorbeeld doorverwijst naar je (hoofd)website – gaat deze nooit scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google! Zoekmachines als Google wil namelijk relevante content (content is de INHOUD van een website) laten zien. Unieke content waar de bezoeker iets aan heeft en relevant is aan het opgegeven zoekwoord. Met enkel een domeinnaam (lees: fysiek lege website) ga je dus nooit scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google, er staat immers niets op het domeinnaam om op te scoren.
Ook denkt men wel eens dat met het registeren van een .COM domeinnaam (naast je .NL domeinnaam) en deze bijvoorbeeld doorstuurt naar je .NL domeinnaam je daarmee je website vindbaar maakt voor Engelstaligen. Niets in minder waar.! Ook hier geldt dat wanneer er geen fysieke content op het domeinnaam staat een domeinnaam voor de vindbaarheid in zoekmachines geen enkele nut heeft.
Kortom: het heeft geen enkele zin om een domeinnaam te registreren zonder inhoud om te scoren bij zoekmachines als Google.
Wel adviseren wij altijd zoveel mogelijk (extensies (.NL .COM .EU .DE .BE .SHOP etc..) van je domeinnaam te registeren. Op deze manier kan een ander nooit met jouw (domein)naam aan de haal.!
Als je toch een domeinnaam wilt registreren voor de vindbaarheid in zoekmachines als Google is het dus belangrijk er relevante en waardevolle content (inhoud) op te plaatsen. Unieke content.! Vindbaarheid van een website en/of webpagina heeft alles te maken met de inhoud. De juiste zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst. Maar ook met zogeheten ‘rijke content’. Dat is content dat naast tekst ook bestaat uit afbeeldingen, video, audio, documenten als PDF, blog, reacties ect.. Hoe meer van deze factoren je verwerkt op een website/webpagina des te beter deze zal gaan scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google.
Daarnaast valt of staat de vindbaarheid van een domeinnaam met de populariteit hiervan. Een domeinnaam (lees: website / webpagina) is in de ogen van zoekmachines als Google populair door de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links. Dit zijn andere websites die verwijzen naar jouw domeinnaam. Kortom: om een domeinnaam vindbaar te laten zijn in zoekmachines moet je echt aan de slag om deze te promoten; inkomende links verzamelen, met regelmaat nieuwe (rijke) content plaatsen etc.. Doe je dit goed, dan scoor je (op bepaalde zoekwoorden) hoog in de zoekresultaten.!
Voordelig registeren van één of meerdere domeinnamen? Neem contact met ons op.
Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.